2016. október 12., szerda

Sajtok és tulipánok - Interjú Sugár Tamással (12/A)



-Hogy kerültél Hollandiába?
- Még két éve  azon gondolkodtam, hogy kipróbálom magam külföldön.  Több embert is megkérdeztem, aki  már egy évet töltött külföldön, és így találtam rá a YFU szervezetre. (Youth for Understanding) Pesten volt az interjú és egy általános IQ-teszt. Még aznap megtudtam, hogy mehetek külföldre, de azt még nem tudtam, pontosan hova. Három általam választott ország között lehetett dönteni: Hollandia, Svédország és Finnország.  Hollandia lett a választott ország, mert az emberek temperamentuma  és az ország egyaránt szimpatikus volt nekem.

-Hol laktál pontosan?
- 2015. augusztus 8-án utaztam el Pestről Amszterdamba és 2016. július elsején Berlinen keresztül érkeztem haza. A 11 hónap alatt két helyen is laktam, 5, ill. 6 hónapot. Először Koudekerk aan den Rijnben, ez egy pár ezer fős kis falu Leiden mellett. A fogadó családom már rutinosan fogadott, előttem  két diák is lakott náluk.  Két lánytestvér volt, 16 és 20 évesek, a fogadó apám egy közlekedési céget vezetett, fogadó anyám egy non-profit cégnél dolgozott, ahol a hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkoztak.  Sajnos a fogadó szüleim válni készültek, így indokoltnak láttam, hogy családot váltsak. Az iskola,-Leidenbe jártam iskolába- talált számomra egy másik családot.  Ők Hazerswoude-dorpban laktak. Ez pedig 13 km-re van Leidentől. Itt egy egy "öcsém" (16 éves) és egy "húgom" (18) éves volt. Az itteni fogadó apám földmérnök volt, saját céggel, a fogadóanyám pedig néha besegített a cég munkájába, de egyébként a szociális szférában dolgozott.
Az itteni családi házakhoz képest hatalmas házakban laktam, mindenhol volt saját szobám, ahová elvonulhattam, és egyedül lehetettem.

- Milyen volt az iskola?
- A mi gimnáziumunkhoz képest kétszer annyi tanulót fogadott. Az épület, az udvar, minden sokkal tágasabb volt. Az oktatás holland nyelven folyt, az első pár hónapban ez okozott némi nehézséget. Az órarend hasonló volt az ittenihez, naponta 7-8 órám volt. A tanítás fél kilenckor kezdődött és fél ötig tartott. Három hosszabb szünet volt, 20, 30 és 15 percesek, a tanórák pedig 50 percesek, de igazából egyszerre két tanóra volt, vagyis 100 perc, megállás nélkül, Természetesen volt lehetőség mosdóba menni, vagy a tanórán inni és enni. Szerencsére mindennap volt lukas órám, így nem volt olyan megerőltető egy tanítási nap. Az osztálytársaimmal az első félévben angolul beszéltem, a második félévben már inkább hollandul folyt a kommunikáció. A beilleszkedéssel nem volt gondom, az osztály azonnal befogadott. Az osztályom egyébként nagyon színes volt; a felmenők között voltak afrikaiak, törökök, németek és belgák.
Tanévenként van négy "teszthét", ami az itteni érettségi írásbelire hasonlít, ez az egész éves számonkérés, ezenkívül nincsenek más dolgozatok. Szóbeli feleltetés gyakorlatilag nincsen. Viszont az ottani tanórákon sokat kell szóban megnyilvánulni, viták, érvelések, projektek bemutatásán keresztül.  A lexikális tanulnivaló jóval kevesebb, a hangsúly inkább az ismeretek mindennapi használatán van. Például: az első világháború kapcsán nem a dátumok, a csaták, a  nevek fontosak, hanem az ok-okozati összefüggések, azoknak a megértése, átlátása, és a napjainkban is érvényes tanulságok  levonása. Egy egészen más dimenziójú oktatási rendszerbe kerültem. Nekem ez sokkal jobban tetszett, mint az itthoni, nehéz is visszaállni.

- Az iskolán túl.........holland konyha, éghajlat, tájak, kirándulások....
- A holland konyha teljesen más, mint a miénk. A halételek dominálnak. A második családom belga származása miatt is -talán- mi otthon kevesebb halat fogyasztottunk.A közelben volt egy sajtkészítő üzem, itt lehetett vásárolni is. Ez alatt az egy év alatt nagyon megszerettem a sajtokat.-Az éghajlat nem túl kellemes; eső és szél, de az mindennap.  Az első családomnál napi 16 km-t bicikliztem, az iskolába oda-vissza, a másodiknál már 26 km-t. Szinte mindennap eláztam, néha 60 km-es széllel szemben tekertem. A tenger közelsége miatt a szél erős.
Hollandia teljesen sík és egy része a tengerszint alatt helyezkedik el. De vannak gyönyörű helyek. Tavasszal elmentünk a világ legnagyobb tulipánokkal beültetett parkjába, Keukenhofba. Március 20-tól május 20-ig lehet itt megcsodálni a nyíló tulipánokat. A világ minden tájáról érkeznek turisták.
Gyakran megfordultam Amszterdamban is, a város elképesztően szép,  magával ragadó a hangulata és ... az illata. A második családommal többször kirándultunk más országokba is: Luxemburg, Belgium, Németország, Svájc, Monaco.  Az iskolai kirándulás keretében pedig Spanyolországba, pontosabban Baszkföldre mentünk egy hétre.

-Hogyan értékelnéd a Hollandiában töltött évet?
- Szerintem sokat változtam, másképpen látom a világot és az embereket. Hozzá kellett szoknom az önállósághoz, egy-két nehéz helyzetben nekem kellett döntenem. Úgy érzem, hogy csak pozitív tulajdonságokkal gazdagodtam. A  jövőben is szívesen mennék külföldre tanulni és/vagy dolgozni.

Köszönjük a beszélgetést.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése