2010. október 26., kedd

Tantestületi kirándulás október 22.

Igazán kegyes volt hozzánk az időjárás, mert a reggeli csípős hideget ragyogó napsütés váltotta fel. Igaz sokkal melegebb nem lett, ez már egy igazi szép őszi nap volt. Ha szerény kis blogunkon végigtekintünk, látjuk, az elmúlt hét iskolai programokban igencsak bővelkedett. De!!! Pénteken Ti kaptatok egy tanítás nélküli napot, mi tanárok pedig a pihenés aktívabb formáját választottuk, kirándultunk. Messze nem, de sok szép helyre eljutottunk Burgenlandban, a várak országában és Steiermarkban.
Első állomásunk Landsee, magyarul Lanzsér. A lanzséri várat a török háborúk idejére szinte bevehetetlen erődítménnyé építették ki, nem is mertek a törökök eddig eljönni. Mi már igen. (ld.1-2.kép)

Következő állomásunk Bernstein, Borostyánkő. Ám itt nem az Almásy-várat néztük meg, hanem a Sziklamúzeumot, ahol a mélyben bányászati kiállítás, fenn pedig csodálatos nemesszerpentin és borostyánkő ékszerek és szobrok láthatók. Európában kizárólag itt található nemesszerpentinkő.

Mariasdorf-Máriafalva temploma két periódusban 1400 körül, majd a XV. század utolsó negyedében épült. Később barokk köntöst kapott. A milleniumi felújítás Steindl Imre irányításával történt, így a templom visszanyerte eredeti gótikus megjelenését, kiegészülve neogótikus részletekkel. A pécsi Zsolnay-gyár készítette a színes majolika főoltárt, az apostolfejekkel díszített szószéket és keresztelőmedencét. Üvegablakain még magyarul olvasható, hogy az egyiket "Vas megye közönsége", a másikat "Magyarhon hálás fiai" készíttették.

További magyar emlékek nyomán jutottunk el Oberschützenbe, Felsőlövőre, ahol Móra Ferenc tanított 1900-ban, mint földrajz és természetrajz szakos tanár. 1975-ben emléktáblát helyeztek el erről a gimnázium falán. Mi is vittünk rá koszorút.

Stadtschlaining, Városszalónak várát volt kollégánk Dr. Farkas László mutatta be. A vár érdekessége, történelmi múltján túl, hogy kb. 20 éve itt alapították meg az Európai Béke Egyetemet(EPU) és Békefenntartó-képző Központot. Dr. Farkas László már régóta itt dolgozik, jelenleg az intézmény igazgatója. Nagyon élveztük az idegenvezetést, de azt hiszem valamennyiünk számára az egyetem volt a legérdekesebb, ahol többek közt az erőszakmentes kommunikációra tanítják a hallgatókat. Az EPU az alábbiakban foglalja össze a béke fogalmát:

"A béke több, mint a háború és az erőszak hiánya, a szabadságot és az emberi jogokat, a szociális igazságosságot, a természeti környezet megőrzését és egy építő jellegű konfliktus-kezelő kultúrát feltételez."

Pöllau, "Kelet-Stájerország gyöngye". Búcsújáró temploma a stájer gótika lenyűgöző alkotása.
A templom előtti kőkorongon, mely az európai Mária-búcsút tartó templomokat sorolja fel, örömmel fedeztük fel Celldömölk nevét. A templom a városkától 6 km-re a Masenberg egyik meredek hegycsúcsáról néz le. Ausztriai utunkat a kisvárosban tett sétával zártuk.

A kirándulás viszont Bozsokon fejeződött be, az Aranypatak vendéglőben (szolid árak, korrekt minőség) egy közösen elfogyasztott vacsorával. A szervezésért Horváth Judit tanárnőnek tartozunk köszönettel.