2009. március 20., péntek

Ivett ajánlásával


Bartis Attila- A nyugalom

Korunk egyik legnagyobb írója egyes szám első személyben láttatja velünk egy másik író életét. Weér Andor alakjának megszületésében nagy szerepet játszott Bartis 1998-as lelki válsága, édesanyja halála, érzelmi gyengesége és szerelmétől való elszakadása.
Weér Andor színésznő édesanyjával s annak megannyi szeretőjével, valamint mesterhegedűs nővérével éli mindennapjait egy pesti lakásban. Történelmi múltjuk nem is annyira lényeges, mint családjuk ezernyi titka.
Történetek hosszú során át ismerjük meg anya és fia közel sem mindennapi kapcsolatát művészettel és őrültséggel körülvett világukban, a megszökött lány históriáját és Fehér Eszter mindent felkavaró szerelmi történetét a mélyebb kötődést mellőző író életében. Vidéki felolvasóestje során barátra talál egy pap személyében, ismeretlen nők rövid anekdotái szövik át a kalandos pesti éjszakákat, emberek tűnnek fel a semmiből majd vesznek el ismét, de mégis általuk látunk át igazán a férfi álarcán.
Kleopátra bukása és Judit diszidálása megható történet a politika útvesztőjében s végül a színésznő agyának megbomlásához és tizenötévnyi bezártságához vezettek.
A rövid narrációk által betekintést nyerünk a rendszerváltás idején élő emberek hétköznapjaiba, a Balkán Gyöngyének füstös ködébe, Weér Andornak szerkesztőjével való beteges viszonyába; az önmarcangolás és a szerelem határtalanságába.
Bartis szavai olykor mély megdöbbenést keltenek bennünk mégsem érezzük túlzásnak, hiszen írói nagyszerűsége talán pont ezen kegyetlenségek részletes, de nem eltúlzott ábrázolásában rejlik.
A férfi életébe hirtelen tör be a szerelem: Fehér Eszter sötét titkaival együtt bonyolódik bele a kapcsolatba, amiket csak jóval később tudunk meg.
Az igazi főszerep mégis a színházé. Weér Rebeka színdarabokból megmentett kellékekkel rendezi be otthonát, s a hősök élete is ugyanilyen megrendezett lesz majd. Hiába próbálja elhagyni fia, s megszabadulni a kínzó anyai nyomástól, sosem jut messzire. A történet keretét adó halál oldozhatja csak fel gúsba kötött lelkét.
Magával ragadó történet ez, tele kegyetlenséggel és szépséggel. Tódor János szavaival élve: „Nyugtalanító könyv ez, ám de mégsem nyomasztó.”

Gőcze Ivett 11.A

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése