2013. március 6., szerda

A szombathelyi diákok jobbak

Szombathely - Matematika és szövegértés, e két területen végeznek évről évre kompetenciamérést a 6., 8. és 10. osztályosok körében. A városi mutatók az átlag felett vannak.
 
A múlt héten tették közzé a 2012-es országos kompetenciamérések eredményeit. A felmérés során a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók gyakorlatilag teljes körében felmérték a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást.
A mérésben alkalmazott feladatok nem a tudástartalom elsajátításának mértékét mérik. A felmérés nem az adott tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok a közoktatásban elsajátított ismereteket mennyire tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.
A szövegértés területen a különböző szövegekhez kapcsolódó kérdések az információk visszakeresésére, következtetések levonására, kapcsolatok felismerésére vagy a szöveg értelmezésére vonatkoznak. Matematikából valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és annak kommunikálását kérik a tanulóktól.
A ma már állami, de tavaly még az önkormányzat fenntartásában levő iskolák összesített adataiból az derül ki, hogy egy mérési eredmény (matematika, 10. osztály) kivételével az összes mutató magasabb az országosnál, vagyis a szombathelyi diákok összességében jobban teljesítenek, mint a magyar átlag.
A felmérés idején a szombathelyi önkormányzati iskolákban a tanulói létszám az érintett évfolyamokban 2548 fő volt, a felmérésben több mint 90 százalékuk, 2314 tanuló vett részt.
Az iskolánkénti adatokat böngészve természetesen vannak eltérések, negatív és pozitív irányban is.  Az országos hírű, hagyományos jó eredményekkel büszkélkedő Nagy Lajos Gimnázium 10. osztályosai a kompetenciamérésen is jelentősen az országos átlag felett teljesítettek.
A Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulóinak eredményei az imént említett összesítésnek nem részei, mivel itt a fenntartó a Nyugat-Magyarországi Egyetem. A Nagy Lajoshoz hasonlóan a Bolyai mutatói is magasan jobbak, mint az országos átlag, mind matematikából, mind szövegértésből, a 6., 8. és 10. osztályban egyaránt. Igaz, érezhető bizonyos visszaesés, a korábbi években az intézményben mért eredmények többsége jobb volt, mint a 2012. évi (ez egyébként a Nagy Lajosra is igaz).
Az eltérő pedagógiai módszereknek köszönhetően érdekes adatsort olvashatunk a Perintparti Szó-Fogadó Waldorf Iskoláról szóló jelentésben. A 6. és 8. osztályos diákok mutatói matematikából elmaradnak az országos átlagtól, a következő két évben azonban behozzák a lemaradást: a 10. osztályban mért eredmények  már több mint 100 ponttal magasabbak az átlagnál. A waldorfosok szövegértésből 6. és 8. osztályban körülbelül úgy teljesítenek, mint mások, de a tizedikesek már e tekintetben is lekörözik a mezőnyt.
Vadas Lucia
Fotó:Benkő Sándor
vaol.hu 2013.március 6.

 A 2012. évi Országos mérés iskolai eredményei az alábbi címen olvashatók:
http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/kompetenciameres/megjelentek_2012es_eredmenyek/

1 megjegyzés:

  1. A képen a Bolyai futócsapata illusztrálja a matek és magyar kompetenciát :D
    Figyelemre méltó az eredmény, tekintettel arra, hogy a Nagy Lajosban már négy osztályt mértek, a Szent-Györgyi által beiskolázott D-t is.

    VálaszTörlés