A múlt héten tették közzé a 2012-es
országos kompetenciamérések eredményeit. A felmérés során a 6., 8. és
10. évfolyamos tanulók gyakorlatilag teljes körében felmérték a
szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást.
A mérésben alkalmazott feladatok nem a
tudástartalom elsajátításának mértékét mérik. A felmérés nem az adott
tanévi tananyag ismeretanyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy
a diákok a közoktatásban elsajátított ismereteket mennyire tudják
alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.
A szövegértés területen a különböző
szövegekhez kapcsolódó kérdések az információk visszakeresésére,
következtetések levonására, kapcsolatok felismerésére vagy a szöveg
értelmezésére vonatkoznak. Matematikából valamilyen életszerű
szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és annak
kommunikálását kérik a tanulóktól.
A ma már állami, de tavaly még az
önkormányzat fenntartásában levő iskolák összesített adataiból az derül
ki, hogy egy mérési eredmény (matematika, 10. osztály) kivételével az
összes mutató magasabb az országosnál, vagyis a szombathelyi diákok
összességében jobban teljesítenek, mint a magyar átlag.
A felmérés idején a szombathelyi
önkormányzati iskolákban a tanulói létszám az érintett évfolyamokban
2548 fő volt, a felmérésben több mint 90 százalékuk, 2314 tanuló vett
részt.
Az iskolánkénti adatokat böngészve
természetesen vannak eltérések, negatív és pozitív irányban is. Az
országos hírű, hagyományos jó eredményekkel büszkélkedő Nagy Lajos
Gimnázium 10. osztályosai a kompetenciamérésen is jelentősen az országos
átlag felett teljesítettek.
A Bolyai János Gyakorló Általános Iskola
és Gimnázium tanulóinak eredményei az imént említett összesítésnek nem
részei, mivel itt a fenntartó a Nyugat-Magyarországi Egyetem. A Nagy
Lajoshoz hasonlóan a Bolyai mutatói is magasan jobbak, mint az országos
átlag, mind matematikából, mind szövegértésből, a 6., 8. és 10.
osztályban egyaránt. Igaz, érezhető bizonyos visszaesés, a korábbi
években az intézményben mért eredmények többsége jobb volt, mint a 2012.
évi (ez egyébként a Nagy Lajosra is igaz).
Az eltérő pedagógiai módszereknek
köszönhetően érdekes adatsort olvashatunk a Perintparti Szó-Fogadó
Waldorf Iskoláról szóló jelentésben. A 6. és 8. osztályos diákok mutatói
matematikából elmaradnak az országos átlagtól, a következő két évben
azonban behozzák a lemaradást: a 10. osztályban mért eredmények már
több mint 100 ponttal magasabbak az átlagnál. A waldorfosok
szövegértésből 6. és 8. osztályban körülbelül úgy teljesítenek, mint
mások, de a tizedikesek már e tekintetben is lekörözik a mezőnyt.
Vadas Lucia
Fotó:Benkő Sándor
vaol.hu 2013.március 6.
A 2012. évi Országos mérés iskolai eredményei az alábbi címen olvashatók:
http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/kompetenciameres/megjelentek_2012es_eredmenyek/
A 2012. évi Országos mérés iskolai eredményei az alábbi címen olvashatók:
http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/kompetenciameres/megjelentek_2012es_eredmenyek/
A képen a Bolyai futócsapata illusztrálja a matek és magyar kompetenciát :D
VálaszTörlésFigyelemre méltó az eredmény, tekintettel arra, hogy a Nagy Lajosban már négy osztályt mértek, a Szent-Györgyi által beiskolázott D-t is.