2015. szeptember 16., szerda

Kul/túra

1) állomás:Weöres Sándor Színház





Ifjúsági bérlet repertoár 2015/2016:
William Shakespeare: Hamlet – tragédia
Woody Allen: Játszd újra, Sam! – romantikus vígjáték
Presser Gábor-Sztevanovity Dusán-Horváth Péter: A padlás - félig mese, félig musical
Anton Csehov: Ványa bá - színmű

Előadások kezdete: 15.00 vagy 17.00 óra
Bérlet ára:4700,- Ft  (Fizetni 2015.10.15. kell!)
Jelentkezési határidő: 2015.09.24.  az osztály színházfelelőseinél vagy Kissné Szabó Ágota tanárnőnél!


Röviden a darabokról!

William Shakespeare: Hamlet
- tragédia -
Fordította: Nádasdy Ádám
Hamlet apja meghalt. Anyja két hónap után hozzámegy volt férje öccséhez. Hamlet szinte beleőrül a fájdalomba. Egy látomásban megjelenik apja szelleme, aki elmondja, hogy az új király ölte meg őt, és arra utasítja Hamletet, hogy bosszulja meg a halálát. Hamlet elhatározza, hogy megöli az új királyt, és hogy tervét titokban tartsa, elkezd őrültet színlelni. Rettegés és szorongás telepszik rá, de az őrület olyan szabadságot ad neki, hogy játék közben elveszíti a kapcsolatot a valósággal, vagy azzal, amit az "átlagos földi halandók" valóságnak gondolnak...
Szereplők:
Claudius/Mertz Tibor
Gertrud/Csonka Szilvia 
Hamlet/Bajomi Nagy György
Hamlet apjának szelleme/Mertz Tibor 
Polonius/Szabó Tibor
Laertes/Kelemen Zoltán
Ophelia/Sodró Eliza
Rosencrantz/Kelemen Zoltán
Guildenstern/Osric/Endrődy Krisztián
Jelmez: Zelenka Nóra
Díszlet: Takács Lilla
Dramaturg: Khaled-Abdo Szaida
Zene: Horváth Dániel
Súgó: Kisely Máté
Kellék: Jenei Ágnes
Ügyelő: Schmidt Róbert
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező: Czukor Balázs




Woody Allen: Játszd újra, Sam!
Fordította: Földényi F. László
- romantikus vígjáték -
Vajon mihez kezd egy híres New York-i filmkritikus, ha két hosszú év házasság után faképnél hagyja a felesége? Allan Felix ijedtében randizni kezd, és egyik félresikerült találkáról a másikra szalad, miközben régi barátai, Dick és Linda Christie aggódva figyelik kapkodását. Fantáziálásai során elkeseredett vitákat folytat Humphrey Bogarttal, a negyvenes évek férfiideáljával, aki hasznos hódítási tanácsokkal látja el. „Nincs titok, kölyök. A nők pofonegyszerűek. Eggyel sem találkoztam még, aki ne értett volna meg egy szájba vágást, vagy egy golyót a 45-ösömből” – szól Bogart, de Allan Felixnek nincs 45-öse, és irtózik az erőszaktól. Így randevúi a legkülönfélébb szédült, férfifaló, depressziós vagy rock-őrült lányokkal sorra kudarcot vallanak. És amikor a párkeresési ámokfutás végén már a totális szétesés fenyegeti, Allan rájön, hogy az, akit keresett, végig ott volt a szeme előtt.
Szereplők:
Allen Felix/Görög László
Linda Christie/Bánfalvi Eszter
Dick Christie/Orosz Róbert
Nancy/Fekete Linda
Humphrey Bogart/Szerémi Zoltán
Sharon Lake/Vanessa/Gina/Lány/Öngyilkos Lány/Barbara/Edvi Henrietta e.h.
Dramaturg: Ari-Nagy Barbara
Díszlettervező: Horesnyi Balázs
Jelmeztervező: Pilinyi Márta
Ügyelő: Kovács Zsu
Súgó: Balogh Lívia
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező/Zene: Béres Attila


Presser Gábor-Sztevanovity Dusán-Horváth Péter: A padlás
félig mese, félig musical
Ezen a Padláson „Ég és Föld között" minden megtörténhet, akárcsak a mesékben. Egy fiatal tudós megszállottan dolgozik szuper intelligens számítógépén, és különféle titokzatos számításokat végez, de nyugalmát és munkáját állandóan megzavarják különféle halandó és halhatatlan lények...
Szereplők: Kenderes Csaba e.h., Fekete Linda, Sodró Eliza, Németh Judit, Jámbor Nándor e.h., Horváth Ákos, Kálmánchelyi Zoltán, Kelemen Zoltán., Matusek Attila e.h., Szabó Tibor, Vass Szilárd., Szabó Róbert Endre
Rendező: Horgas Ádám

Anton Csehov: Ványa bá
színmű

Csehov a drámaírás és a színházművészet legnagyobb újítói közé tartozik. Utolérhetetlen stílussal és érzékenységgel ábrázolja a lélek legapróbb rezdüléseit, az elfojtott vágyakat és beteljesületlen álmokat, az érdek nélküli szerelmet, az emberi gyarlóságot, önzést, a generációk közti, sokszor kibékíthetetlennek tűnő ellentéteket.
Egy negyvenhét éves férfi - Ványa bácsi - beleszeret egy nála húsz évvel fiatalabb nőbe, aki nem szereti őt viszont. Férje is van. Ráadásul szíve szerint egy harmadik férfiba, Ványa barátjába, Asztrov doktorba lenne szerelmes. De nem mer. Abba a bizonyos harmadik férfiba pedig Szonya, Ványa bácsi csúnyácska unokahúga is szerelmes. Reménytelenül.
Szereplők: Mertz Tibor, Bajomi Nagy György, Nagy Cili, Trokán Péter, Hartai Petra e.h., Orosz Róbert, Vlahovics Edit
Rendező: Réthly Attila




2) állomás:  film : SAUL FIA

Holokauszt Saul szemével
A Röhrig Géza főszereplésével készült film az elmúlt hetekben úgy bolygatta meg a filmvilágot, ahogy azt film régen nem tette. Meg is kapta a Cannes-i Filmfesztivál kritikusi díját, óriási dicsőséget szerezve ezzel a film magyar rendezőjének, Nemes Jeles Lászlónak, aki úgy tudta bemutatni a holokausztot, ahogy még soha nem láttuk.
A főszereplő, Saul, a Sonderkommando tagja, így az ő feladata az, hogy a koncentrációs táborban bekíséri a már „felesleges ”zsidókat a gázkamrába, elcipeli a holttesteket a krematóriumba, feltakarítja a véres maradványokat és ellapátolja honfitársainak a hamvait. Néhány barátjával ugyan kiváltságos helyzetben vannak a nehéz munkájuk miatt, de nagyon jól tudják, hogy nem védi meg őket a sonderes tagság, sőt négy hónap múlva ugyanúgy kivégzik őket, ahogy nekik kellett végezniük az előző kommandós csapattal, hogy a titkok titkok is maradjanak. Ennek megakadályozása érdekében felkelést szerveznek, hogy valahogy kijussanak a táborból. Saulnak fontos szerepe van a terv végrehajtásában, azonban nem sokkal a terv elindulása előtt, az egyik haldokló fiúban saját gyermekét véli felfedezni. Miután végignézi, ahogy egy orvos pusztakézzel megfojtja a fiát, egy olyan küldetéstudat jön rá, hogy nem hagyhatja gyermekének a holttestét a többi halottal elégni, hanem tisztes zsidó temetést akar neki nyújtani. E között a két cél között kell Saulnak ügyesen lavírozni, de idő hiányában a kettő nem megy. Miközben hajtóvadászatot folytat egy rabbi után, aki majd titokban eltemeti fiát, közben veszélybe sodorja társai tervét, és veszélyezteti szabadulásukat. „ Cserbenhagytad az élőket a halottakért”- vádolja egy társa Sault, és ezzel egy mondatban összefoglalja a főszereplő legnagyobb kihívását, és a film mondanivalóját is.
A film végére a főszereplő arca beleég az ember emlékezetébe, mert a közel másfél órás film alatt szinte végig az ő arcát vagy tarkóját látjuk, és bármi történik a vásznon, azt az ő feje mellett, csak mindegy mellékesen mutatják. Úgy látjuk a dolgokat, és csak azt látjuk, amit ő is lát. Olyan közel vagyunk hozzá, hogy vele együtt éljük át az egészet. Ha akarunk sem tudunk máshova nézni, mint az ő érzelemmentes arcára.
 Ennek ellenére nem igazán ismerjük meg a karakterét, ami részben annak köszönhető, hogy a teljes szövege ráférne egy post it cetlire. Nem egy szokásos karakterdráma az övé, nincs idő megismerni, hogy ki ő valójában, nem látjuk a motivációit, így nem is mindig érzünk együtt vele, ráadásul gyakran a józan paraszti észnek ellentmondóan viselkedik, ami miatt kifejezetten nehéz azonosulni vele. Mindazonáltal Röhrig Géza kiváló színészi alakítást nyújt, már-már elhiszi az ember, hogy tényleg átéli az eseményeket.
Bár a film története helyenként lyukas, és sok kérdés felmerül, amire az ember nem kap választ (például a film nyitva hagyja az egész kérdést, hogy a fiú valóban Saul gyermeke volt e), nem marad a film után hiányérzet, mert nem az újszerű történetével alkotott nagyot, hanem ahogyan azt áthozza a filmvásznon. A rendező nem egy újabb szokásos holokauszt filmet teremtett meg művével, hanem elhozta nekünk a történelmet, „nemes” egyszerűségében, úgy ahogy az valóban történt. A filmben nem szól aláfestő zene, mikor az emberek a gázkamrákba vonulnak, senki nem csodálkozik rá, hogy halomban állnak a holttestek és már nem riad meg, ha puskaropogás után a sírás, sikítás elnémul. Itt a halál az ember életének, a mindennapjainak megszokott része, nincs már benne semmi borzalom, semmi megható. Meghalnak, elégnek, jönnek az újak.  A zsidókat darabra számolják (a német katonák konkrétan stück-nek nevezik a hullákat), az életüknek nincs semmi jelentősége. Az egészből hiányzik a monumentalitás, és ez teszi a filmet különlegessé, nem a története, ettől lesz más, mint a többi holokauszt film.
Éva Doroti 12/B
ugytudjuk.hu munkatársa






 3) állomás: könyv(ek): Irodalmi veszteségeink 1-3.kötet


1) A valóság valószínűtlen lett  - Szemelvények a magyar Holokauszt irodalomból
2) Lépés s képtelenség sötétjébe - Szemelvények a magyar Holokauszt irodalomból
3) Oly korban éltek - A vészkorszak újságíró-áldozatainak almanachja

A Tevan Könyvtár új sorozata a fenti három kötettel emlékezik a Holokauszt áldozatául esett írókra, költőkre, újságírókra. Könyvtárunk az elmúlt napokban kapta meg a  könyveket a kiadó ajándékaként. 
A kísérő levélből idéznék.
" A három könyv megjelentetése ismert és kevésbé ismert írók, költők, újságírók műveiből áll össze, amelyekben közös a történelmi háttér, hasonlóak a sorsok, a megpróbáltatások. Az írások a kort és az abban megélt élményeket sajátos írói eszközökkel tükrözik vissza, Időálló művek, amelyek megszólítják az olvasót, legyen az fiatal vagy az idősebb generáció tagja. 
A történelem és a társadalom csapdáiban szorított, kiszolgáltatott tragikus sorsú embereknek állít méltó emléket a sorozat."



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése