2017. január 3., kedd

Déjà vu-m volt



Sosem volt különösebb titok a nézők számára, hogy a szombathelyi Weöres Sándor Színház szereti az aktuális politikát belecsempészni előadásaiba. Így történt ez a Mandragóra című előadásban is.
Egy hideg, decemberi hétfőn  bérletem második előadására igyekeztem a színházba. Az előtérbe belépve csinosan felöltözött lányok, daliás urak várták az előadás kezdetét, mely most a Márkus Emília terem színpadán játszódott. A helyemet elfoglalva, a színpad felé fordultam s Párizs látképe köszöntött vissza, a színpadot takaró függönyön. A fények elhalványultak, s elkezdődött.
 A férfi főszereplő még mindig reménytelenül szerelmes egykori diáktársába. Képes érte feladni nagyvárosi életét, s hazatérni egy szinte ismeretlen magyar kisvárosba, (esetleg község?) ahol a lány él, hogy elhódítsa őt  férjétől.  A férjtől, aki az utóbbi időkben a környék ( s talán az ország ?) legsikeresebb és leggazdagabb vállalkozója. Akinek félnivalója nincsen, hiszen ellenlábasai már alulról szagolják az ibolyát, vagy elmenekültek jó messzire. Most is éppen egy új golfpályát épít, a környék újgazdagainak. Egyetlen bánata van csupán, hogy nincs örököse, aki hatalmas birodalmát átvenné.
Ez idő alatt a fiatal férfi próbál a lány közelébe jutni, s becserkészni őt. Nincs nehéz dolga, hiszen a lány nem boldog, talán mert a házasságkötésnél inkább számított, hogy hány számjegyű összeg van a férj bankszámláján, mint a valódi érzések (nem ismerős az olvasónak?)  
S hogy szerelmük beteljesedhessen, tőrbe csalják a naiv férjet, aki képes bármit megtenni (és bármennyit fizetni) hogy gyermeke szülessen.
.
A hős szerelmest a férjnek tudós képében mutatják be,  aki tudja a gyógyírt, ám komoly hátulütője van a mandragóra italnak....

Az előadásban minden adott volt, hogy élvezhessük. Az elvakult szerelmes, a dörzsölt ügyvéd, a köpönyegforgató anyós, és az oly naiv vállalkozó, a papot pedig még nem is említettem. A téli hidegben megérte kimerészkedni a melegen fűtött lakásból, és megnézni a darabot. Ugyanakkor megrémisztett, hogy egy ember mennyi mindenre képes célja érdekében, s milyen butává és elvakulttá tud válni. Az előadás sokszor mosolyt csalt a nézők arcára, hazafele azonban, a korábbi mosoly lehervadt arcomról s inkább kétségbeesést éreztem;  azt hiszem azért, mert túlságosan hasonlított jelenünkre.
Németh Dolóresz 12/B

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése