Meséljen a
diákéveiről!
Nagyon
jó emlékeim vannak róla! A Nagy Lajos Gimnáziumba jártam, ami akkor egy másik
épületben működött a Széchenyi utcában. Abban az időben még úgy volt, hogy
oroszt tanultunk általános iskolában kötelezően mindenhol, viszont volt három
olyan iskola Szombathelyen, ahol emellett német oktatást is elindítottak, a
Hámánban, a Derkovitsban meg a Désiben. Én az utóbbiba jártam, mert ehhez
laktunk közel a szüleimmel. Fantasztikus némettanárom volt, nagyon megszerettem
ezt a nyelvet, és akkor még volt a Nagy Lajos Gimnáziumban haladó németes
osztály, úgy gondoltam, hogy mindenképpen oda szeretnék menni. Nagyon féltem az
elején attól, hogy hogyan fogom megállni a helyemet, de imádtam azokat az
éveket. Nem voltam egy nagy bulizós típus, leginkább tanulással töltöttem az
időmet, viszont nagyon jó osztályközösségünk volt, sokat mentünk a Balatonra,
osztálykirándulásokra, amiket nagyon élveztem. Ezen kívül mi szerveztük az
iskolabüfét, ami nagy szónak számított.
Emlékszik
valamilyen komolyabb diákcsínyre?
Nem
voltam igazán „csínytevő”, de egyre emlékszem, amit csak úgy mertem
megcsinálni, hogy az egész osztály rászánta magát. Valamiért úgy döntöttünk,
hogy nem megyünk be az egyik órára, mert a fiatalság bolondságával azt
gondoltuk, hogy mindent megtehetünk. Aztán persze ebből elég nagy balhé lett...
Mindig
tanár szeretett volna lenni?
Nem,
fogalmam sem volt róla, hogy mi szeretnék lenni. Egy dolog volt biztos, hogy a
németet imádtam. Ez ilyen nagyon fura dolog, de hogyha nyelvtanilag nehéz
mondatokat kell összeállítani, akkor azért oda vagyok, magával ragad a feladat.
Minél bonyolultabb, annál jobb! Ezt korán észrevettem, így a német szak
egyértelmű volt, de azt nem döntöttem el, hogy akkor tanár leszek vagy fordító,
esetleg tolmács. A magyart is nagyon szerettem, olyan tanárom volt, aki
rengeteget olvastatott, és úgy tanította az irodalmat, hogy beszélgettünk a
művekről. Ezért mentem magyar-német bölcsészkarra. Szegedet pedig azért
választottam, mert negyedikben ott voltunk osztálykiránduláson, és nagyon
megtetszett a város, így a szegedi egyetemet jelöltem meg elsőnek. A magyar
felvételi nagyon nehéz volt, de szerencsére felvettek. Az egyetem után
Szentgotthárdon kaptam állást egy nyolc osztályos gimnáziumban, így 10 és 18 év
közötti diákokkal találkoztam. Azt azonnal éreztem, hogy ez nekem nagyon
tetszik, és főként a középiskolás korosztállyal
jól tudok kapcsolatot teremteni. Visszagondolva úgy vélem, hogy fantasztikusan
jó választás volt a tanári pálya, kedvelem hivatásomat, mert örömöt ad,
folyamatosan kihívások elé állít.
Milyen
érzés újra a „Nagy Lajosban” lenni?
Hihetetlenül
jó érzés itt tanítani és ilyen motivált diákokkal foglalkozni! Nagyon hálás
vagyok a sorsnak, hogy így alakult, és itt lehetek. Előtte a vépi
középiskolában dolgoztam, ami nagyon jó tapasztalat, és életre nevelés volt.
Azt hiszem, nagyon fontos volt ahhoz, hogy ki tudjam alakítani a mostani
önmagamat. Nehéz sorsú gyerekekkel találkoztam, akik nagyon hálásak voltak és
annyi szeretet adtak, ha egy kis odafigyelést vagy a törődést érzékelték. Ott
tanultam meg, hogy minden gyerek más képességű, és igenis adni kell
lehetőségeket számukra, és fontos a
tanulásra ösztönözni, mert azzal az eggyel lehet kitörni.
Említette,
hogy Szegeden tanult. Emlékszik olyan szavakra, kifejezésekre, amik idegenek
voltak?
Igen.
Azt sosem felejtem el, amikor az első karácsonykor az évfolyamtársaimmal meg a
csoporttársaimmal arról beszélgettünk, hogy hol szedték már le a fát, és akkor
valaki közölte, hogy „Igen, mi már lebontottuk.” Én meg csak álltam előttük,
nagyon meglepődtem. Mi lebontani házat meg falat szoktunk. Illetve tanítási
gyakorlaton is szembesültem ezzel, az elemet mindenki két l-el írta, mert úgy
ejtik. Ez olyan, mint nálunk a „szöllő”. Azt találtam még nagyon érdekesnek,
hogy voltak szegedi évfolyamtársaim, akikkel összejártunk, és amikor egyesével
velünk beszélgettek, akkor ugyanúgy szóltak hozzánk, mint ahogy mi is
beszéltünk. Viszont abban a pillanatban, amikor egymáshoz fordultak, azonnal
„ő”- zésre váltottak, és észre sem vették, csak nekünk volt furcsa. A
nyelv-váltás az identitás fontos, értékes eleme, és ma is nagyon szívesen
emlékszem erre a korai szembesülésre. Jó, hogy élményszerűen idézhetem.
Van
kedvenc írója, költője? Esetleg olyan mű, ami különösen nagy hatást gyakorolt
Önre?
Ez
nagyon nehéz kérdés így magyar szakosként, mert tényleg olyan magyartanárom
volt, hogy állandóan olvastunk, és én szerettem ezt. Amikor Shakespeare
Hamletjét vettük, akkor az egész
életműre kíváncsi lettem, kivettem a Shakespeare összest, és elkezdtem olvasni
a drámákat. Ugyanez történt Molière-nél. Nagyon nagy hatással voltak rám az orosz realisták, gimiben olvastam először
a Háború és békét, amit nem tudtam letenni. Az egyetemen Kundera vonzásában
éltem, illetve nagyon szeretem Thackeray, angol írót, Márai Sándort és
természetesen a német regényeket. Középiskolában jártam versmondó versenyekre
is, akkor Szilágyi Domokos és Hervay Gizella álltak hozzám közel, most Szabó T.
Annáért rajongok, valamint Kiss Judit Ágnest is nagyon szeretem.
Úgy tudom, hogy Tanárnő járt
ritmikus sportgimnasztikára (RSG). Mesélne róla egy kicsit?
Nagyon
imádtam! Három éves koromtól kezdve hordtak a szüleim, akkor még RSG-nek
hívták, most már csak RG. Úgy szerettem zenére mozogni, teljesen elvarázsolt a
finomságával és a lágyságával. 18 éves koromig nem is hagytam abba. Gimnazista
koromra egy annyira jó társaság kovácsolódott össze, hogy akkor már nemcsak a
sport miatt, hanem emiatt is minden edzésre elmentünk, pedig nagyon későn voltak.
Nagy Veronika tanárnővel jártam együtt, volt egy 6-os, 8-as csoportunk, akikkel
azóta is tartjuk a kapcsolatot. Pár évvel ezelőtt újra összeálltunk,
megcsináltuk a legutolsó szalag gyakorlatunkat, és tényleg annyira szerettük
csinálni, hogy ennyi év távlatából még mindig emlékeztünk rá. A szalag a
kedvenc szerem azóta is. (Ezen kívül van labda, buzogány és kötél, illetve szer
nélkül is lehet gyakorlatot csinálni, amit szabadgyakorlatnak hívnak.) Nagyon
örülök neki, hogy a lányom is kedvvel műveli ezt a sportágat.
Mit
csinál szívesen szabadidejében?
Legszívesebben
a családommal töltöm. Elmegyünk kirándulni, túrázni, síelni, vagy csak
szánkózni, ha véletlenül van hó. Vagy kimegyünk a “hegyre” -ott Sótony környékén csak így hívják-, és
dolgozgatunk, sütögetünk, egyszerűen csak együtt van a család. Nagyon
szívesen megyek a gyerekeim meccseire, bemutatóira, varázslatos dolog nézni
őket, anyai büszkeséggel tölt el. Igyekszem kihasználni azt az időt, amíg még
itthon van a lányom is. Most fejeztem be egy három évig tartó tanulást családom
és munkám mellett, ezért mást nem is nagyon szeretnék csinálni, a feltöltődést
részesítem előnybe.
Mit
tanácsol a korosztályunknak?
Próbáljátok
meg megtalálni mindenben az örömöt, a boldog pillanatokat, és maradjatok
hitelesek! Illetve nagyon fontos, hogy ápoljátok emberi kapcsolataitokat, és
tanuljatok meg megbocsátani.
Milyen
tárgyat hozott magával? Miért?
Ezt
a nyakláncot hoztam. Eddig egyszer voltam itt osztályfőnök, a kapcsolat nehezen
indult, viszont a végére úgy éreztem, hogy nagyon egy hullámhosszra kerültünk,
és rátaláltunk arra az útra, amin közösen tudtunk haladni. És ez az ajándékuk
annyira melengette a lelkemet, a szívemet, azóta is úgy érzem, hogy ennél jobb
és tökéletesebb ajándék nincs, hiszen mindannyian ott vannak rajta, és azt is
észrevették, hogy szívesen viselek nyakláncokat. Benne van az egész szeretetük.
Hálás vagyok tanítványaimnak, hogy több, hasonlóan egyedi meglepetésben
lehetett részem. Ezért is érzem azt, hogy nagyon jó pályán vagyok, mert ilyen visszaigazolásoknál
nagyobb öröm egyszerűen nincsen. Úgy érzem, segíthetek elindulni diákjaimnak
jövőbeli útjukon, át tudok nekik adni
valamit a saját értékeimből. Én meg egy kicsit talán fiatalosabb maradhatok
ebben a környezetben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése