Nagyon élveztem a középiskolás éveimet, remek osztályt
alkottunk, és sok élménnyel gazdagodtam.
Már gimnazistaként
tanári pályára készült?
Nem, de már akkor éreztem, hogy a gyerekekkel jól tudok
bánni, és ez vezetett rá arra, hogy pedagógus legyek. Az pedig hogy
magyartanár, valószínűleg onnan ered, hogy nagyon szerettem olvasni, és mindig
is érdekeltek az irodalmi művek.
Szeptemberben lesz öt
éve, hogy egykori iskolájának tanári karát erősíti, Hogyan emlékszik vissza a
kezdeti időszakra?
Kettős érzések kavarogtak bennem, ugyanis nem ebben az
épületben voltam diák. A Premontrei épülete egy kicsit barátságtalan, és nagy
megkönnyebbülés volt, hogy nem oda kellett mennem tanítani, hanem ide egy
barátságos és jó atmoszférájú helyre
.
Hogyan fogadták a
diákok, kollégák?
Érdekes volt, mert azt gondoltam, hogy a diákok egészen
mások lesznek, mint általános iskolában, de nem. Ugyanolyan gyerekek ők is,
hiszen például egy nyolcadikos és egy kilencedikes között nincsen semmilyen
különbség. Úgy érzem, a diákok hamar elfogadtak. A tanárok közül pedig voltak
olyanok, akik hajdanán még tanítottak, ez egy különleges helyzet, de alapvetően
jól kezeltük.
Idén osztályfőnök
lett. Hogyan fogadta?
Nagyon örültem neki, és már vártam. Azt gondolom, hogy
iskolában tanítani úgy, ha valaki nem osztályfőnök, nehéz, mivel akkor kicsit
úgy érzi, mintha csak óraadó lenne. Az iskola életében szervesen akkor lehet
részt venni, ha van egy osztály, akiért felelősek vagyunk.
Milyen az osztály?
Kedvesek, és aranyosak. Már megtaláltuk a közös hangot.
Ön síoktató is?
Igen, amikor annak idején elkezdtem tanítani, egy
partnerkapcsolat révén sítábort szerveztek Szlovákiába. Nem volt azonban annyi
testnevelő tanár, aki tudott volna síelni, én tudtam, és elkísértem a csoportot.
Kiderült, hogy a pedagógus az pedagógus, és mindent meg tud tanítani a
gyerekeknek, amit tud. Függetlenül attól, hogy éppen magyartanár esetleg.
Később aztán húsz évig kísérője voltam a sítáboroknak, és elvégeztem a
tanfolyamot is, hogy oktathassam ezt a sportágat.
Más sportágakat is
kedvel?
Igen, fiatal koromban triatlonoztam, ami úszásból,
kerékpározásból és futásból áll. Ezeket a sportágakat külön-külön is folytatom
a mai napig. Ha tehetem, eljárok az uszodába, illetve nyaranta sokat úszom,
néha futni is szoktam, de a biciklizés mai napig nagy szenvedélyem, ez áll
hozzám a legközelebb.
Ezen kívül még mit
szokott csinálni szabadidejében?
Igyekszem minél több időt a családommal tölteni.
Van esetleg kedvenc
verse, könyve?
Nem tudnék kiemelni egyet sem, ugyanis ahogy az ember
formálódik, úgy változik az ízlése is. Vannak olyan könyvek, amelyekre szívesen
emlékszem vissza, de nem biztos, hogy újra el is olvasnám.
Van olyan irodalmi
korszak, amely közelebb áll Önhöz, mint a többi?
Kifejezetten nincs, de talán a német romantika, azon belül
is Heinrich von Kleist: Kohlhaas Mihálya. Ez egy olyan mű, amelynek a
parafrázisát Hajnóczy Péter is megírta. A kilátástalan szembenállás a
hatalommal, a hatalom erőivel, mely a könyvben is helyet kap, egy olyan téma, amellyel
mindig tudtam és tudok azonosulni.
Minden évben
megrendezésre kerül az iskolában, a Kortárs Versmondó Verseny, melynek egyik
zsűri tagja szokott lenni. Ezek szerint fontosnak tartja, hogy a diákok ismerjék a
kortárs műveket is?
Persze, egy hagyományos órán úgy hiszik a gyerekek, hogy
kőbe vésett, unalmas valami az irodalom, pedig nem. Úgy vélem, egy-egy ilyen
alkalom is bebizonyítja ennek az ellenkezőjét, és rájönnek, hogy az irodalom
most is van és folyamatosan íródik.
A diákok általában
nem szeretik a magyart. Hogyan lehetne
közelebb vinni hozzájuk a tárgyat?
Két dologról van szó. Adott egy tantárgy, amelyből
érettségizni kell negyedik végén, és meg kell tanítani nekik az érettségihez
szükséges anyagot. A másik pedig, hogy érdekessé, kézzel foghatóvá kell tenni
számukra. Ehhez pedig az szükséges, hogy az órákat is érdekesebbé tegyük, akár
a digitális eszközös bevonásával is.
Milyen tárggyal
készült, ami az Ön számára fontos, értékes?
Egy sporthoz kapcsolódó tárgyat hoztam, méghozzá egy régi
pedált. Azért gondoltam erre, mivel a biciklizés iránti szenvedélyemet is
jelképezi, illetve az idő múlását, hiszen rengeteget kellett használnom, hogy
ilyen mértékben elkopjon, és ma így nézzen ki.
Köszönjük a beszélgetést.
Németh Dolóresz (12/B)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése