Kérem, meséljen egy kicsit a diákkoráról!
A győri Révai Miklós Gimnázium matematika tagozatos
osztályába jártam, a tárgy iránti szeretetem még ma is megvan. Nagy létszámú
osztályunk volt. Az utolsó két évben negyvenketten koptattuk a padokat.
Ahogyan az itt is megszokott, sokan voltak a fiúk és kevesebben a lányok.
Szívesen emlékszem vissza a diák igazgató választásokra. A Révaiban ugyanis az
volt a szokás, hogy a diáknapra a felsőbb évesek közül választanak maguknak egy
igazgatót a tanulók. Végzős
gimnazistaként egy ilyen kampánynak én is részese voltam, az osztálytársunk
kapta a legtöbb szavazatot, így ő lett egy napra az igazgató.
Kezdettől fogva tanár
szeretett volna lenni?
Igen. A szüleim mindketten pedagógusok, így szinte
egyértelmű volt, hogy az én utam is a katedrára vezet.
Ha matematika
tagozatos osztályba járt, akkor miért lett biológia-kémia szakos tanár?
Úgy gondolom, hogy egy ember életét befolyásolja, hogy kik
veszik körül, kikkel kerül kapcsolatba. Ez így volt az én esetemben is. Nyolcadik
osztályosként, amikor be kellett jelölni, hogy hol és milyen tagozaton
szeretnék továbbtanulni, már akkor - a matematika mellett - kémia tagozatos
osztályban is gondolkodtam. A kémia órákon látott kísérletek során rabul ejtett
az anyag változatos átalakulási lehetősége. Illetve, ahogy említettem, a
szüleim is pedagógusok voltak. Édesanyám biológia-földrajz szakos, a biológia
szeretete valószínűleg innen ered. Gimnazistaként a tanáraim is ebbe az irányba
terelték a figyelmemet, így a kettő eredménye, hogy most itt vagyok.
Ezenkívül még melyik
tárgyakat szerette?
Kedveltem a földrajzot, a testnevelést. Azonban középiskolás
koromban, amikor ismerkedni kezdtem az angol nyelvvel, akkor kimondottan nem
szerettem.
Hogyan került a Nagy
Lajos Gimnáziumba?
Az egyetem elvégzése után rögtön egykori gimnáziumomban kaptam
állást, de a magánéleti szálak egyre inkább Szombathely felé húzták a szívemet.
Nehéz volt egy remek munkahelyet elhagyni
- egy kicsit néha még ma is sajnálom-, de tudom, hogy jól döntöttem akkor. Itt először csak
óraadó voltam, aztán már főállású tagja lettem a tanári karnak.
Ön korábban nevelőtanár volt a Hámán Kató Leánykollégiumban. Milyen tapasztalatokat szerzett
ott?
Az elején nagyon elkeseredett voltam, hogy egy jó győri
gimnázium után „csak” kollégiumban sikerült elhelyezkednem. A Nagy Lajos
Gimnáziumban akkoriban óraadóként dolgoztam. Néhány hét elteltével viszont
rájöttem, hogy ez nekem nagyon tetszik. Egyrészt olyan közvetlen kapcsolat
alakulhat ki a diák és a nevelőtanár között, amely közel állt a szívemhez.
Másrészt a kollégiumi munka az ember képességeit szerteágazóan igénybe veszi, kibontakoztatja és ezekből tanulhat is.
Ön 2013 októberében (a Vas Népe c. megyei napilapban) a
hónap tanára lett. Milyen érzés volt?
Boldog voltam, hisz név, így érdek nélkül történt a
szavazás. Máig sem tudom, hogy ki jelölt erre a címre, pedig kíváncsi lennék
rá. Úgy gondolom, ez a szavazás azt is bizonyítja,
mennyire erős az összetartozás érzése a gimnázium egykori és jelenlegi diákjai
között. Az összefogásuk kellett ahhoz, hogy ezt a címet elnyerjem, amely így
nem csak nekem, de a gimnázium számára is elismerést jelent.
Hogyan értesült róla?
A versenyről? Pontosan nem emlékszem, talán Antalovits tanár
úr mondta, hogy látta a kiírást, és már szavazott is rám. Addig a pillanatig
nem is tudtam, hogy létezik ilyen „verseny”.
Minden évben lelkes
szervezője a szlovén utaknak. Honnan ered az ötlet?
Amikor az emberben pedagógus vér buzog, akkor családi utazásai
során azt is figyeli, hogy mit tud majd beépíteni az oktatásba. Ebben az
esetben is így történt. Először 1989-ben jártunk az Isztriai-félszigeten, és ekkor
jött az ötlet, hogy szervezzünk a tanítványainknak is ilyen jellegű utakat. Férjem,
(dr. Szinetár Csaba) aki az egyetem biológia tanszékének oktatója, azóta is minden
évben viszi a másodéves hallgatókat. Amikor a gyerekeink nagyobbak lettek, és
én is szabadabban tudtam mozogni, diákjaimmal mi is bekapcsolódtunk a
terepgyakorlatokba. Azóta minden évben
visszük a lelkes és kíváncsi diákokat.
Több alkalommal volt
már osztályfőnök. Milyen érzés, amikor megtudja, hogy kap egy csapatot?
Általában olyankor tudom meg, amikor még egy végzős osztály
osztályfőnöke vagyok, és éppen a legnehezebb időszakot - érettségi, felvételi,
elszakadás - éljük meg. Ilyenkor annyi elfoglaltság, feladat van, hogy nem
nagyon lehet másra koncentrálni, csak az aktuális csapatra. A végzős osztály
érzelmileg is „fogva tart” , a következő
osztály akkor még nagyon távoli jövő. A nyár folyamán szoktam csak azt új névsort
tanulmányozni.
Már rutinból tudja, hogyan
kell kezelni a helyzetet?
Az új osztállyal kapcsolatos helyzetet? Nem. Minden osztály
más. Kicsit olyan érzés, mint amikor egy újszülöttet hazavisz az ember, és
otthon ismerkedik vele, várja, hogy majd milyenné formálódik. A szülőnek persze
van befolyása gyermeke formálódásában, de az is számít, hogy milyen a gyermek
személyisége. Osztályfőnökként is így van ez. Kap egy harmincöt fős osztályt,
harmincöt önálló személyiséggel. Kíváncsian figyeli, hogy ezeknek az
egyéniségeknek a találkozásából hogyan szerveződik az osztály, a közösség. Lehetőségeket
teremt a közösség erősödésére, az együvé tartozás érzésének fejlődésére. De minden
osztály más, nincs két egyforma.
Mi a legnehezebb
feladata akár tanárként, akár osztályfőnökként?
Osztályfőnökként nehéz, hogy sok mindent be kell vasalni a
diákokon, például az igazolásokat és egyéb határidős feladatokat. Ez olyan kötelesség, amely akár terhelheti is az osztállyal való
viszonyt. Tanárként pedig a nagy létszámú osztályok esetében a figyelem
megragadása és megtartása.
Egykor tanítványa
volt Antalovits tanár úr. Milyen érzés, hogy az egykori diákja is ugyanarra
pályára lépett?
Örülök neki, hogy tanárként megadatott; régi diákom ma
már kollégám. Direkt módon nem befolyásoltam, hogy ő is ezt a pályát válassza.
Mi a tanácsa az
érettségi előtt álló diákoknak?
Kitartás.
Van esetleg kedvenc
tudósa? Vagy olyan akire felnéz?
Ezzel a tudományággal (is) sok tudós foglalkozik, nehéz
lenne egyet kiragadni. Inkább azt tudnám mondani, hogy aktuálisan kinek a
munkáját követem figyelemmel, ki az, akinek a könyvei nagy hatást gyakorolnak
rám, ő pedig Matt Ridley. Elsősorban azért, mert könyveiben a biológiából ismert
evolúciós törvények működését kiterjeszti a társadalom irányába is, az ember
biológiai fejlődéséből vezeti le a jelenlegi társadalmi normákat. Számomra
nagyon izgalmas,
újszerű gondolatokat fogalmaz meg. Könyveiben fényt derít az emberi természet
és kultúra számos rejtélyére is. Állítása szerint a férfi és a női szerepek különbözősége
mélyen a múltban gyökerezik, és ennek a jelenlegi társadalmi életre gyakorolt
hatásait több könyvében is boncolgatja.
Hogyan szeret kikapcsolódni?
Aktív testmozgással. Minden házon kívüli tevékenységet
–sport, kirándulás- preferálok.
Látom, két tárgyal is
készült.
Nos igen; kedvenc tárgynak egy térképet hoztam. Általános
iskolás korom óta a térképek a gyengéim. Manapság is előfordul, hogy csak
kinyitom, nézegetem a lapjait, böngészem a különböző tájakat. A kirándulások
örömét szüleim révén hamar megismertem, egyetemistaként három hetet Grúziában
töltöttem, de kedvelem a hátizsákos túrákat is.
A cipőt pedig azért hoztam, mert ezeknek a kirándulásoknak nélkülözhetetlen
kelléke.
Köszönjük a beszélgetést!
Németh Dolóresz (12/B)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése