Tar Patrícia tanárnő szeptembertől tanít iskolánkban magyart, de nevét hamar megismerhettük, mert 1) ő lett a Vas Népe Sétaprogramjának iskolai mentora, (a rovatban a legutóbbi, karácsony előtt megjelent "enelgés" diák által jegyzett cikket már itt a blogon olvashatjátok is)
2) november 25-én Patrícia tanárnő szervezte meg azt az iskolai szavalóversenyt, ahol kortárs költők verseiből készültek fel a résztvevők. (Erről blogunkban december elsején írtunk.)
Kívánjuk, hogy Patrícia tanárnő lelkesedése maradjon töretlen és örvendeztessen meg bennünket - irodalomszerető diákokat és tanárokat - még további sok jó ötlettel és programmal. Előre is köszönjük!!!
Meséljen
a középiskolás éveiről! Mindig a magyar iránt érdeklődött, vagy más tantárgyak
is közel álltak önhöz?
Remek
középiskolás éveim voltak! A Művészeti Szakközépiskola és Gimnáziumban Julika
néni igazgatósága alatt/Vizkeleti Julianna, a szerk./ olyan értelmes szabadságot,
lehetőségeket, élményeket kaptunk, ami máig összetartja az osztály tagjait.
„Művészetis gimisként”elsősorban a művészetek érdekeltek: olyan tanárokkal,
mint Masszi Ferenc, Torjay Valter vagy Fűzfa Balázs a művészet, az alkotás
tényleg részévé vált az életünknek, legyen szó festésről, színjátszásról vagy
filmről. Természetes volt, hogy egy Fellini-film kedvéért, vagy azért, hogy meghallgassuk zeneis
barátaink gyakorlását, órák után is a suliban maradunk. Minket tényleg úgy
kellett néha hazazavarni az iskolából… Az irodalomra talán azért esett a
választás, mert a legtöbb elismerést Fűzfa Balázs magyartanáromtól kaptam. Zene nélkül nem igazán tudok létezni, ahogy
képek nélkül sem, de az irodalom, pontosabban az irodalomkritika és –elmélet az
a terület, ahol talán én is képes vagyok „alkotni”.
Mit
gondol, megéri a mai fiataloknak a magyar nyelv irányába továbbtanulni?
Hát,
sosem gondolkoztam túl logikusan, és azt hiszem, manapság amúgy sem nagyon
látjuk, hogy mi a jó döntés. Az „éri meg”, ami elégedetté tesz, ami küzdelem
árán ad örömet, ami hiányozna, ha nem lépnénk meg. A középiskolás években mindenkinek rettentően
fontos lenne az irodalomban és a nyelv működésében való elmélyülés. A szövegek
„dekódolása”, a beszédhelyzetek feltérképezése, a szövegtípusokban való
jártasság olyan alapvető kompetenciával vértezhet fel, ami első lépés a
posztmodern információzuhatagában való eligazodáshoz: szelektáláshoz és
önkifejezéshez egyaránt. Az jó, ha valaki szereti a verset, vagy élvezettel
olvas egy regényt. De a középiskolában, ha jól csináljuk, ennél többet
tanítunk: önmagunk kifejezését és a világ jeleinek megértését, ha ez nem túl
fellengzős.
Ki a
kedvenc írója/költője?
Felsorolhatatlanul
sok a kedvenc, az elhagyhatatlan. Ha mégis ki akarnék egyet-egyet emelni, ilyen
állandó újraolvasott Ottlik Budája, Márai A Garrenek műve című ciklusa vagy
Kosztolányi lírája. Virginia Woolf és Simone de Beauvoir könyvei is újra elő-előkerülnek. A pécsi
egyetemi évek hozadéka a régi magyar
irodalom iránti rajongásom: Pázmány, Pesti, Heltai, Bornemisza művei fegyelmezett olvasást kívánnak, s jutalmul
élvezettel töltik el e gyönyörű nyelv csodálóit. Kortárs irodalmat pedig
olvasni kell: irodalmat tanítok, tehát a hagyománynak arról a részéről, melyben
éppen állok, tudni, beszélni kell.
Vannak
saját művei?
Szépirodalmi
még nincsen, leszámítva a fiaimnak írt naplót. Az egyetemi évek óta írok
viszont kortárs irodalomkritikát, főként a Kortársnak, az Életünknek.
Volt
élete során, esetleg kamaszkorában olyan könyv, ami nagy hatást tett önre?
Konkrét
mű, azt hiszem, nem. Inkább a könyv, mint élmény felfedezése rémlik. Mikor, 7-8
évesen, rájöttem, hogy a szüleim könyvespolcán sorakozó megannyi kötet új
történet, lehetőség, kaland.
Mit
élvez és mit kevésbé a tanári munkában?
Nagyon
szeretek fiatalok között lenni, egyszerűen az, hogy főként friss és humoros, kreatív és önmagukat épp
kibontakoztató emberek vesznek körül, ez pótolhatatlan. Aztán nagyon szeretem,
ha tudok adni valami: egy gondolatmenet célba ér, és látom a szemeken, hogy ez
a padokban ülőknél is megtörtént. Vagy közösen rájövünk, hogy a Tankcsapda is
valami olyasmit mond, amit Tolsztoj az Ivan Ilijics halálában, hogy a Quimby is
arról énekel, amiről Rimbaud valaha, és hogy ehhez nekünk, mindnyájunknak
közünk van. Ezek jó pillanatok. És, akiket tanítok vagy eddig tanítottam,
tudják, mi az, amit nem kedvelek: utálom a szemtelenséget, a tahóságot, a
tiszteletlenséget, a diszkriminációt. Nem csak a tanárral szemben: egymással
szemben.
Mint a
Séta új vezetője, milyen tervei vannak?
Túl
vagyunk a SéTA program idei első félévén: nagyon elégedett vagyok, hiszen két
lapszám kivételével mindegyikben benne voltunk. És fontos, hogy nem arról
szóltak az írások, hogy de szép évszak az ősz, vagy, hogy mit vegyünk fel a
diszkóba. Tulajdonképpen könnyű dolgom van, hiszen a Nagy Lajosban rengeteg
olyan dolog történik, amiről érdemes írni. És vannak diákok, nem is kevesen,
akiknek érdemes írniuk.
Mit tanácsolna a mai középiskolásoknak,
mit tartsanak szem előtt a négy év során?
Nem
hiszem, hogy ilyesfajta tanácsot valaki komolyan venne… Mi sem tettük volna! De
ha mégis mondanom kéne valamit, akkor talán, hogy egymást. Igen, valamiféle
carpe diem-szerű gondolattal, hogy figyeljenek önmagukra és egymásra, egymás
pillanataira is. Mert nagyon megatározók.
És a
végszó legyen Galilei-től:
„Semmit nem lehet megtanítani egy embernek. Csak
segíteni benne, hogy rátaláljon önmagán belül.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése