
Ifjúsági bérlet repertoár 2015/2016:
William
Shakespeare: Hamlet – tragédia
Woody
Allen: Játszd újra, Sam! – romantikus vígjáték
Presser
Gábor-Sztevanovity Dusán-Horváth Péter: A padlás - félig
mese, félig musical
Anton
Csehov: Ványa bá - színmű
Előadások
kezdete: 15.00 vagy 17.00 óra
Bérlet
ára:4700,- Ft (Fizetni 2015.10.15.
kell!)
Jelentkezési
határidő: 2015.09.24. az osztály
színházfelelőseinél vagy Kissné Szabó Ágota tanárnőnél!
Röviden
a darabokról!
William Shakespeare: Hamlet
- tragédia -
Fordította: Nádasdy Ádám
Hamlet
apja meghalt. Anyja két hónap után hozzámegy volt férje öccséhez. Hamlet szinte
beleőrül a fájdalomba. Egy látomásban megjelenik apja szelleme, aki elmondja,
hogy az új király ölte meg őt, és arra utasítja Hamletet, hogy bosszulja meg a
halálát. Hamlet elhatározza, hogy megöli az új királyt, és hogy tervét titokban
tartsa, elkezd őrültet színlelni. Rettegés és szorongás telepszik rá, de az
őrület olyan szabadságot ad neki, hogy játék közben elveszíti a kapcsolatot a
valósággal, vagy azzal, amit az "átlagos földi halandók" valóságnak
gondolnak...
Szereplők:
Claudius/Mertz Tibor
Gertrud/Csonka Szilvia
Hamlet/Bajomi Nagy György
Hamlet apjának szelleme/Mertz Tibor
Polonius/Szabó Tibor
Laertes/Kelemen Zoltán
Ophelia/Sodró Eliza
Rosencrantz/Kelemen Zoltán
Guildenstern/Osric/Endrődy Krisztián
Claudius/Mertz Tibor
Gertrud/Csonka Szilvia
Hamlet/Bajomi Nagy György
Hamlet apjának szelleme/Mertz Tibor
Polonius/Szabó Tibor
Laertes/Kelemen Zoltán
Ophelia/Sodró Eliza
Rosencrantz/Kelemen Zoltán
Guildenstern/Osric/Endrődy Krisztián
Jelmez: Zelenka
Nóra
Díszlet: Takács Lilla
Dramaturg: Khaled-Abdo Szaida
Zene: Horváth Dániel
Súgó: Kisely Máté
Kellék: Jenei Ágnes
Ügyelő: Schmidt Róbert
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező: Czukor Balázs
Díszlet: Takács Lilla
Dramaturg: Khaled-Abdo Szaida
Zene: Horváth Dániel
Súgó: Kisely Máté
Kellék: Jenei Ágnes
Ügyelő: Schmidt Róbert
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező: Czukor Balázs
Woody Allen: Játszd újra, Sam!
Fordította: Földényi F. László
- romantikus vígjáték -
Vajon mihez kezd egy híres New
York-i filmkritikus, ha két hosszú év házasság után faképnél hagyja a felesége?
Allan Felix ijedtében randizni kezd, és egyik félresikerült találkáról a
másikra szalad, miközben régi barátai, Dick és Linda Christie aggódva figyelik
kapkodását. Fantáziálásai során elkeseredett vitákat folytat Humphrey
Bogarttal, a negyvenes évek férfiideáljával, aki hasznos hódítási tanácsokkal
látja el. „Nincs titok, kölyök. A nők pofonegyszerűek. Eggyel sem találkoztam
még, aki ne értett volna meg egy szájba vágást, vagy egy golyót a 45-ösömből” –
szól Bogart, de Allan Felixnek nincs 45-öse, és irtózik az erőszaktól. Így
randevúi a legkülönfélébb szédült, férfifaló, depressziós vagy rock-őrült
lányokkal sorra kudarcot vallanak. És amikor a párkeresési ámokfutás végén már
a totális szétesés fenyegeti, Allan rájön, hogy az, akit keresett, végig ott
volt a szeme előtt.
Szereplők:
Allen Felix/Görög László
Linda Christie/Bánfalvi Eszter
Dick Christie/Orosz Róbert
Nancy/Fekete Linda
Humphrey Bogart/Szerémi Zoltán
Sharon Lake/Vanessa/Gina/Lány/Öngyilkos Lány/Barbara/Edvi Henrietta e.h.
Allen Felix/Görög László
Linda Christie/Bánfalvi Eszter
Dick Christie/Orosz Róbert
Nancy/Fekete Linda
Humphrey Bogart/Szerémi Zoltán
Sharon Lake/Vanessa/Gina/Lány/Öngyilkos Lány/Barbara/Edvi Henrietta e.h.
Dramaturg: Ari-Nagy Barbara
Díszlettervező: Horesnyi Balázs
Jelmeztervező: Pilinyi Márta
Ügyelő: Kovács Zsu
Súgó: Balogh Lívia
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező/Zene: Béres Attila
Díszlettervező: Horesnyi Balázs
Jelmeztervező: Pilinyi Márta
Ügyelő: Kovács Zsu
Súgó: Balogh Lívia
Rendezőasszisztens: Kovács Nóra
Rendező/Zene: Béres Attila
Presser Gábor-Sztevanovity Dusán-Horváth
Péter: A padlás
félig mese, félig musical
Ezen a Padláson „Ég és Föld között"
minden megtörténhet, akárcsak a mesékben. Egy fiatal tudós megszállottan
dolgozik szuper intelligens számítógépén, és különféle titokzatos számításokat
végez, de nyugalmát és munkáját állandóan megzavarják különféle halandó és
halhatatlan lények...
Szereplők: Kenderes Csaba e.h.,
Fekete Linda, Sodró Eliza, Németh Judit, Jámbor Nándor e.h., Horváth Ákos,
Kálmánchelyi Zoltán, Kelemen Zoltán., Matusek Attila e.h., Szabó Tibor, Vass
Szilárd., Szabó Róbert Endre
Rendező: Horgas Ádám
Anton Csehov: Ványa bá
színmű
Csehov a drámaírás és a
színházművészet legnagyobb újítói közé tartozik. Utolérhetetlen stílussal és
érzékenységgel ábrázolja a lélek legapróbb rezdüléseit, az elfojtott vágyakat
és beteljesületlen álmokat, az érdek nélküli szerelmet, az emberi gyarlóságot,
önzést, a generációk közti, sokszor kibékíthetetlennek tűnő ellentéteket.
Egy negyvenhét éves férfi -
Ványa bácsi - beleszeret egy nála húsz évvel fiatalabb nőbe, aki nem szereti őt
viszont. Férje is van. Ráadásul szíve szerint egy harmadik férfiba, Ványa
barátjába, Asztrov doktorba lenne szerelmes. De nem mer. Abba a bizonyos
harmadik férfiba pedig Szonya, Ványa bácsi csúnyácska unokahúga is szerelmes.
Reménytelenül.
Szereplők: Mertz
Tibor, Bajomi Nagy György, Nagy Cili, Trokán Péter, Hartai Petra e.h.,
Orosz Róbert, Vlahovics Edit
Rendező: Réthly Attila
Holokauszt Saul
szemével
A Röhrig
Géza főszereplésével készült film az elmúlt hetekben úgy bolygatta meg a
filmvilágot, ahogy azt film régen nem tette. Meg is kapta a Cannes-i
Filmfesztivál kritikusi díját, óriási dicsőséget szerezve ezzel a film magyar
rendezőjének, Nemes Jeles Lászlónak, aki úgy tudta bemutatni a holokausztot,
ahogy még soha nem láttuk.
A
főszereplő, Saul, a Sonderkommando tagja, így az ő feladata az, hogy a
koncentrációs táborban bekíséri a már „felesleges ”zsidókat a gázkamrába,
elcipeli a holttesteket a krematóriumba, feltakarítja a véres maradványokat és
ellapátolja honfitársainak a hamvait. Néhány barátjával ugyan kiváltságos
helyzetben vannak a nehéz munkájuk miatt, de nagyon jól tudják, hogy nem védi
meg őket a sonderes tagság, sőt négy hónap múlva ugyanúgy kivégzik őket, ahogy
nekik kellett végezniük az előző kommandós csapattal, hogy a titkok titkok is
maradjanak. Ennek megakadályozása érdekében felkelést szerveznek, hogy valahogy
kijussanak a táborból. Saulnak fontos szerepe van a terv végrehajtásában,
azonban nem sokkal a terv elindulása előtt, az egyik haldokló fiúban saját
gyermekét véli felfedezni. Miután végignézi, ahogy egy orvos pusztakézzel
megfojtja a fiát, egy olyan küldetéstudat jön rá, hogy nem hagyhatja
gyermekének a holttestét a többi halottal elégni, hanem tisztes zsidó temetést
akar neki nyújtani. E között a két cél között kell Saulnak ügyesen lavírozni,
de idő hiányában a kettő nem megy. Miközben hajtóvadászatot folytat egy rabbi
után, aki majd titokban eltemeti fiát, közben veszélybe sodorja társai tervét,
és veszélyezteti szabadulásukat. „ Cserbenhagytad az élőket a halottakért”-
vádolja egy társa Sault, és ezzel egy mondatban összefoglalja a főszereplő
legnagyobb kihívását, és a film mondanivalóját is.
A film
végére a főszereplő arca beleég az ember emlékezetébe, mert a közel másfél órás
film alatt szinte végig az ő arcát vagy tarkóját látjuk, és bármi történik a
vásznon, azt az ő feje mellett, csak mindegy mellékesen mutatják. Úgy látjuk a
dolgokat, és csak azt látjuk, amit ő is lát. Olyan közel vagyunk hozzá, hogy
vele együtt éljük át az egészet. Ha akarunk sem tudunk máshova nézni, mint az ő
érzelemmentes arcára.
Ennek ellenére nem igazán ismerjük meg a
karakterét, ami részben annak köszönhető, hogy a teljes szövege ráférne egy
post it cetlire. Nem egy szokásos karakterdráma az övé, nincs idő megismerni,
hogy ki ő valójában, nem látjuk a motivációit, így nem is mindig érzünk együtt
vele, ráadásul gyakran a józan paraszti észnek ellentmondóan viselkedik, ami
miatt kifejezetten nehéz azonosulni vele. Mindazonáltal Röhrig Géza kiváló
színészi alakítást nyújt, már-már elhiszi az ember, hogy tényleg átéli az
eseményeket.
Bár a film
története helyenként lyukas, és sok kérdés felmerül, amire az ember nem kap
választ (például a film nyitva hagyja az egész kérdést, hogy a fiú valóban Saul
gyermeke volt e), nem marad a film után hiányérzet, mert nem az újszerű
történetével alkotott nagyot, hanem ahogyan azt áthozza a filmvásznon. A
rendező nem egy újabb szokásos holokauszt filmet teremtett meg művével, hanem
elhozta nekünk a történelmet, „nemes” egyszerűségében, úgy ahogy az valóban
történt. A filmben nem szól aláfestő zene, mikor az emberek a gázkamrákba
vonulnak, senki nem csodálkozik rá, hogy halomban állnak a holttestek és már
nem riad meg, ha puskaropogás után a sírás, sikítás elnémul. Itt a halál az
ember életének, a mindennapjainak megszokott része, nincs már benne semmi
borzalom, semmi megható. Meghalnak, elégnek, jönnek az újak. A zsidókat darabra számolják (a német katonák
konkrétan stück-nek nevezik a hullákat), az életüknek nincs semmi jelentősége.
Az egészből hiányzik a monumentalitás, és ez teszi a filmet különlegessé, nem a
története, ettől lesz más, mint a többi holokauszt film.
Éva Doroti
12/B
ugytudjuk.hu munkatársa
3) állomás: könyv(ek): Irodalmi veszteségeink 1-3.kötet
1) A valóság valószínűtlen lett - Szemelvények a magyar Holokauszt irodalomból
2) Lépés s képtelenség sötétjébe - Szemelvények a magyar Holokauszt irodalomból
3) Oly korban éltek - A vészkorszak újságíró-áldozatainak almanachja
A Tevan Könyvtár új sorozata a fenti három kötettel emlékezik a Holokauszt áldozatául esett írókra, költőkre, újságírókra. Könyvtárunk az elmúlt napokban kapta meg a könyveket a kiadó ajándékaként.
A kísérő levélből idéznék.
" A három könyv megjelentetése ismert és kevésbé ismert írók, költők, újságírók műveiből áll össze, amelyekben közös a történelmi háttér, hasonlóak a sorsok, a megpróbáltatások. Az írások a kort és az abban megélt élményeket sajátos írói eszközökkel tükrözik vissza, Időálló művek, amelyek megszólítják az olvasót, legyen az fiatal vagy az idősebb generáció tagja.
A történelem és a társadalom csapdáiban szorított, kiszolgáltatott tragikus sorsú embereknek állít méltó emléket a sorozat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése