2017. március 31., péntek

NLG egészségnap – 2017. április 7. péntek

Helyszín
1.óra
8.15-9.00
2.óra
9.15-10.00
3.óra
10.15-11.00
4.óra
11.15-12.00
tornaterem
Ez CrossFit
(Ludus Gym)
(80 fő)
Ez CrossFit
(Ludus Gym)
(80 fő)
Ez CrossFit
(Ludus Gym)
(80 fő)
Ez CrossFit
(Ludus Gym)
(80 fő)
sportpályák
focibajnokság (osztályonként 4+1 + 3 csere)
9-10. évfolyam
(40 - 64 fő)

focibajnokság (osztályonként 4+1 + 3 csere)
11-12. évfolyam
(40 – 64 fő)

vívóterem
NIA fúziós fitnesz
(Suhai Noémi)
(20 fő)
NIA fúziós fitnesz
(Suhai Noémi)
(20 fő)
NIA fúziós fitnesz
(Suhai Noémi)
(20 fő)
NIA fúziós fitnesz
(Suhai Noémi)
(20 fő)
tükrös terem




zumba
(Horváth Ádám nemzetközi zumba oktató)
(20 fő)
zumba
(Horváth Ádám nemzetközi zumba oktató)
(20 fő)
könyvtár
interaktív tábla
kineziológia
(Kalmár-Nagy Rita)
(24 fő)
kineziológia
(Kalmár-Nagy Rita)
(24 fő)
kineziológia
(Kalmár-Nagy Rita)
(24 fő)
kineziológia
(Kalmár-Nagy Rita)
(24 fő)
ebédlő
salátakészítő verseny osztályonként 3-4 fő
(48-64 fő)


büfétér


saláta-kóstoló/árusítás a 10-10,15 között, utána elpakolás
(32 fő)

Díszterem
Homotechnikus – hogyan változunk meg a technikai fejlődés miatt
(Dr. Szűcs Tamás)
(70 fő)
Káros szenvedélyek és hatásaik a mindennapi életben,
a 11. évfolyam előzetes feladatának bemutatása (100 fő)
Egészséges életmód – testi, lelki feltöltődés a mindennapokban, a 10. évfolyam előzetes feladatának bemutatása (100 fő)
Egészséges táplálkozás, a 9. évfolyam előzetes feladatának bemutatása (100 fő)
9.B terme
(alagsor)
jóga
(Váradi Katalin)
(20 fő)
jóga
(Váradi Katalin)
(20 fő)
jóga
(Váradi Katalin)
(20 fő)
jóga
(Váradi Katalin)
(20 fő)
9.D terme
(alagsor)
Meditáció
(Koltay Eszter)
(20 fő)
Meditáció
(Koltay Eszter)
(20 fő)
Tai Chi, Csikung (Subics Róbert)
(20 fő)
Tai Chi, Csikung (Subics Róbert)
(20 fő)
10.A terme
(1. em.)
interaktív tábla
Miért tág a gyerek pupillája?
(Varga Sándor r.)
(35 fő)



Fizika előadó
(1. em.)
interaktív tábla
Nyers ételek kóstolóval
(Tóth Péter)
(30 fő)
Nyers ételek kóstolóval
(Tóth Péter)
(30 fő)
Nyers ételek kóstolóval
(Tóth Péter)
(30 fő)
Nyers ételek kóstolóval
(Tóth Péter)
(30 fő)
12.A terme (1.em.)
interaktív tábla
TED (Két előadás)
(35 fő)
TED (Két előadás)
(35 fő)
TED (Két előadás)
(35 fő)
TED (Két előadás)
(35 fő)
12.B terme
(1. em.)
Biotermékek és egészségtudatosság (20 fő)
Biotermékek és egészségtudatosság (20 fő)
Biotermékek és egészségtudatosság (20 fő)
Biotermékek és egészségtudatosság
(20 fő)
10.C terme
(1. em.)


természetes kozmetikumok
(Mohácsi Emese)
(25 fő)
természetes kozmetikumok
(Mohácsi Emese)
(25 fő)
11.A terme
(1. em.)
mandalaszínezés
(25 fő)
mandalaszínezés
(25 fő)
mandalaszínezés
(25 fő)
mandalaszínezés
(30 fő)
Kémia ea.
(2. em.)
interaktív tábla
Karomfestés salétromsavval és egyéb bolondságok
(Szinetárné Márkus Teréz)
(25 fő)
Karomfestés salétromsavval és egyéb bolondságok
(Kecskés Zoltán)
(25 fő)
Karomfestés salétromsavval és egyéb bolondságok
(Szinetárné Márkus Teréz)
(25 fő)
Karomfestés salétromsavval és egyéb bolondságok
(Kecskés Zoltán)
(30 fő)
9.A terme
(2. em.)
interaktív tábla
Táplálkozási zavarok, sportolói étkezés (Kisőrsiné Ildikó védőnő)
(35 fő)
Táplálkozási zavarok, sportolói étkezés (Kisőrsiné Ildikó védőnő)
(35 fő)
Táplálkozási zavarok, sportolói étkezés (Kisőrsiné Ildikó védőnő)
(35 fő)
Táplálkozási zavarok, sportolói étkezés (Kisőrsiné Ildikó védőnő)
(35 fő)

2017. március 28., kedd

A nemzetközi π-nap








III. 14. Mi jut eszedbe erről a dátumról?
És így? 3.14
Hát persze!
A nemzetközi π-nap. A matematika egyik leghíresebb számának, a π (pí) számnak az ünnepe. 
A π-napot 1988. óta március 14-én tartják. Világszerte különböző rendezvényekkel, vetélkedőkkel és konferenciákkal ünneplik a napot. Így volt ez 2017. március 14-én a Nagy Lajos Gimnáziumban is.
A házigazda a 10/C osztály, melynek lelkes, matematikáért rajongó diákjai kiselőadásokkal szórakoztatták az érdeklődőket. A rendezvénynek a díszterem adott otthont.
Előadást hallhattunk Papp Noémitől a π történetéről, közelítésekről.
Horváth Marcell tájékoztatott a π nap kialakulásáról és az ötletgazda személyéről.
Bognár Bence megismertette a hallgatósággal az ókori matematikai problémákat: a kör négyszögesítése, a kockakettőzés vagy a szögharmadolás problémája, melyekre máig nincs megoldás.
Garamvölgyi Kevin jóvoltából megismertünk néhány matematikai paradoxont, míg zárásként Czinder Levente mesélt a Maják számmisztikájáról és arról, hogy miért jósolták 2012. 12. 22-ére a világ végét.

Meghívott vendégek: a 9. C osztály - szintén matematikáért rajongó – diákjai és tanáraik. A diákok közül ketten megpróbálkoztak a Pí-vers írással is. Nyereményük egy-egy tábla csokoládé és egy oklevél az emléknap alkalmából.
A rendhagyó matematika órán jól szórakoztunk, remélhetőleg lesz majd folytatás. Szemünk előtt tartva az ismert matematikus-fizikus Blaise Pascal gondolatát: „A matematika annyira komoly szakterület, hogy egyetlen alkalmat sem szabad elmulasztanunk arra, hogy szórakoztatóbbá tegyük.”
Bukitsné Derhán Ilona

szaktanár

2017. március 24., péntek

Tanárportrék 15.


Milyenek voltak a gimnáziumi évei?
Nagyon élveztem a középiskolás éveimet, remek osztályt alkottunk, és sok élménnyel gazdagodtam.

Már gimnazistaként tanári pályára készült?
Nem, de már akkor éreztem, hogy a gyerekekkel jól tudok bánni, és ez vezetett rá arra, hogy pedagógus legyek. Az pedig hogy magyartanár, valószínűleg onnan ered, hogy nagyon szerettem olvasni, és mindig is érdekeltek az irodalmi művek.

Szeptemberben lesz öt éve, hogy egykori iskolájának tanári karát erősíti, Hogyan emlékszik vissza a kezdeti időszakra?
Kettős érzések kavarogtak bennem, ugyanis nem ebben az épületben voltam diák. A Premontrei épülete egy kicsit barátságtalan, és nagy megkönnyebbülés volt, hogy nem oda kellett mennem tanítani, hanem ide egy barátságos és jó atmoszférájú helyre
.
Hogyan fogadták a diákok, kollégák?
Érdekes volt, mert azt gondoltam, hogy a diákok egészen mások lesznek, mint általános iskolában, de nem. Ugyanolyan gyerekek ők is, hiszen például egy nyolcadikos és egy kilencedikes között nincsen semmilyen különbség. Úgy érzem, a diákok hamar elfogadtak. A tanárok közül pedig voltak olyanok, akik hajdanán még tanítottak, ez egy különleges helyzet, de alapvetően jól kezeltük.

Idén osztályfőnök lett. Hogyan fogadta?
Nagyon örültem neki, és már vártam. Azt gondolom, hogy iskolában tanítani úgy, ha valaki nem osztályfőnök, nehéz, mivel akkor kicsit úgy érzi, mintha csak óraadó lenne. Az iskola életében szervesen akkor lehet részt venni, ha van egy osztály, akiért felelősek vagyunk.

Milyen az osztály?
Kedvesek, és aranyosak. Már megtaláltuk a közös hangot.

Ön síoktató is?
Igen, amikor annak idején elkezdtem tanítani, egy partnerkapcsolat révén sítábort szerveztek Szlovákiába. Nem volt azonban annyi testnevelő tanár, aki tudott volna síelni, én tudtam, és elkísértem a csoportot. Kiderült, hogy a pedagógus az pedagógus, és mindent meg tud tanítani a gyerekeknek, amit tud. Függetlenül attól, hogy éppen magyartanár esetleg. Később aztán húsz évig kísérője voltam a sítáboroknak, és elvégeztem a tanfolyamot is, hogy oktathassam ezt a sportágat.

Más sportágakat is kedvel?
Igen, fiatal koromban triatlonoztam, ami úszásból, kerékpározásból és futásból áll. Ezeket a sportágakat külön-külön is folytatom a mai napig. Ha tehetem, eljárok az uszodába, illetve nyaranta sokat úszom, néha futni is szoktam, de a biciklizés mai napig nagy szenvedélyem, ez áll hozzám a legközelebb.

Ezen kívül még mit szokott csinálni szabadidejében?
Igyekszem minél több időt a családommal tölteni.

Van esetleg kedvenc verse, könyve?
Nem tudnék kiemelni egyet sem, ugyanis ahogy az ember formálódik, úgy változik az ízlése is. Vannak olyan könyvek, amelyekre szívesen emlékszem vissza, de nem biztos, hogy újra el is olvasnám.

Van olyan irodalmi korszak, amely közelebb áll Önhöz, mint a többi?
Kifejezetten nincs, de talán a német romantika, azon belül is Heinrich von Kleist: Kohlhaas Mihálya. Ez egy olyan mű, amelynek a parafrázisát Hajnóczy Péter is megírta. A kilátástalan szembenállás a hatalommal, a hatalom erőivel, mely a könyvben is helyet kap, egy olyan téma, amellyel mindig tudtam és tudok azonosulni.

Minden évben megrendezésre kerül az iskolában, a Kortárs Versmondó Verseny, melynek egyik zsűri tagja szokott lenni. Ezek szerint fontosnak tartja, hogy a diákok ismerjék a kortárs műveket is?
Persze, egy hagyományos órán úgy hiszik a gyerekek, hogy kőbe vésett, unalmas valami az irodalom, pedig nem. Úgy vélem, egy-egy ilyen alkalom is bebizonyítja ennek az ellenkezőjét, és rájönnek, hogy az irodalom most is van és folyamatosan íródik.

A diákok általában nem szeretik a magyart.  Hogyan lehetne közelebb vinni hozzájuk a tárgyat?
Két dologról van szó. Adott egy tantárgy, amelyből érettségizni kell negyedik végén, és meg kell tanítani nekik az érettségihez szükséges anyagot. A másik pedig, hogy érdekessé, kézzel foghatóvá kell tenni számukra. Ehhez pedig az szükséges, hogy az órákat is érdekesebbé tegyük, akár a digitális eszközös bevonásával is.

Milyen tárggyal készült, ami az Ön számára fontos, értékes?

Egy sporthoz kapcsolódó tárgyat hoztam, méghozzá egy régi pedált. Azért gondoltam erre, mivel a biciklizés iránti szenvedélyemet is jelképezi, illetve az idő múlását, hiszen rengeteget kellett használnom, hogy ilyen mértékben elkopjon, és ma így nézzen ki.



Köszönjük a beszélgetést.

Németh Dolóresz (12/B)



Édes élet - képekben












Fotó: Bandi Gabriella 12/B

2017. március 23., csütörtök

Találkozás Kiss Mari művésznővel


                       Czetter Ibolya tanárnő segítségével lehetőségünk nyílt egy kötetlen beszélgetésre és ismerkedésre Kiss Mari színésznővel  2017. március 9-én, egy csütörtöki napon, óráink után. Ezen az eseményen a 11. évfolyamos magyar faktosok vettek részt, természetesen érdeklődőkkel kiegészülve.
                       A találkozás nagyon kellemes hangulatban telt, mindenki jól érezte magát. Feltehettük kérdéseinket, melyekre a művésznő készségesen és közvetlenül válaszolt.
Beszélt a Kísértetek című előadás próbafolyamatáról, megmutatta a szövegkönyvet, illetve hallhattunk egyéb színházi élményeiről és kedves emlékeiről. Elmesélte, hogy telik egy napja, hogyan készül a darabokra, és mivel tölti szabadidejét. Nagyon szeret sportolni, rendszeresen jár az uszodába, vagy fut a Csónakázó-tó körül. Ha pedig nem sportol, akkor szívesen merül el a könyvek világában.
Jó tanácsokat is kaptunk Tőle a jövőre nézve: sportoljunk, hisz az nagyon fontos egészségünk megőrzéséhez, igyunk sok vizet, mert az szellemileg felfrissít minket, és talán, ami a legfontosabb, hogy ne adjuk fel álmainkat, mert aztán egy életen át bánhatjuk.
                       Mindannyiunk számára egy fantasztikus élmény volt a találkozás, a beszélgetés, és az a pozitív életszemlélet, amit a színésznő képvisel. Ezúton is szeretnénk Neki további jó egészséget, és sok szép élményt kívánni!



Tóth Éva (11.A), Kővári Dorottya (11.A)

2017. március 21., kedd

Lyukaskő 2017.

Az NLG báli bejegyzésnél (2017.03.03.) úgy érzem nem kapott kellő hangsúlyt az idei Lyukaskő-díjat kapott vers, Gál Gyula (11/B) alkotása.  Nem beszélve arról, hogy  a sorok széttöredeztek és így nem láthattátok a vers  "valódi" képét. Talán most igen. Nekem nagyon-nagyon tetszik. Remélem Nektek is...



A hely
Kell, hogy legyen egy hely,
Ahol végre mindenki önmaga
És a lassú víz a sziklát
Kaviccsá nem csiszolja.

Látni akarom, a helyet,
Nem csak hinni benne
Ahol nem csak beszéli,
Hanem teszi az ember, amit tenne.

Reménykedem egy helyben,
Ahol nem pillanatnyi szeszély,
Hogy a kutya ugat
És nem a pénz beszél.

Léteznie kéne a helynek,
Ahol, mint a kincs
Ragyog az emberiség,
De ilyen hely nem volt, nem lesz és nincs.


2017. március 17., péntek

Vineta Köztársaság- Színházi ajánló



Az előadás hétkor kezdődött, de háromnegyedkor még "sehol nem volunk." Nem hiába, nők esetében ez így szokott lenni. Végül azért sikeresen elkészültünk és indultunk a Weöres Sándor Színházba. Aznap a Vineta Köztársaság című előadásra váltottunk jegyet. Az elegáns urak és csinos hölgyek kíséretében felbaktattunk a lépcsőn a Márkus Emília terembe. A darab egy elhagyatott villában játszódik, ahova szakemberek költöznek azzal a céllal, hogy megtervezzenek és felépítsenek egy tökéletes világot: Vineta Köztársaságot. Ez egy hatalmas vállalkozás, a jövő városa, amely egy még teljesen lakatlan szigeten fog létrejönni. A villába érkező új építésznek azonban teljesen más elképzelései vannak a köztársaságról. S ekkor kezdődik a bonyodalom, a gátlástalan hatalmi harc a projekt irányításáért. A tervezőcsoport tagjai teljesen eltérő egyéniségek, csak saját céljaik vezérlik őket. Üde színfoltja a színműnek a néha feltűnő, szókimondó feleség. Az előadást több zenei bejátszás is tarkítja, és persze a szereplők is dalra fakadnak, igaz, sajnos csak egyszer.
A történet végén két új szereplő lép színre, akik egyenesen Amerikából érkeztek. Felbukkanásuk nagy meglepetést okoz, s minden, ami addig történt, más megvilágításba kerül.



2017. március 10., péntek

Mi jár a fejedben?


Márciusi kiállításunk résztvevői a 11.évfolyam A, B, C, osztálya, akik a reneszánsz festő Giuseppe Arcimboldo (1527-1593) képeire reflektáltak.
Az olasz művész 1562-ben  II. Miksa német-római császár udvari festője lett Bécsben és ott dolgozott fia, II. Rudolf német-római császár alatt is. Giuseppe Arcimboldo aki korának elfogadott művészeti normáit kitágítva készítette meghökkentő portréit, az emberi arcokat, fejeket virágokból, termésekből, állatokból, különféle tárgyakból állította össze. Leghíresebb sorozata a négy évszak bemutatása természetesen emberi fejeken. Ez így elsőre talán furcsán hangzik de ha hozzávesszük a festő páratlan részletmegfigyelő képességét, fantáziáját akkor egy olyan szűrreális világba nézhetünk bele amely egyedivé teszi művészetét.
Talán azon munkái a legérdekesebbek amelyeken az ábrázolt személy személyiségére, foglalkozására utaló részletekből áll össze a portré.
A 11. évfolyam alkotói sokszor meglepő őszinteséggel, saját arcukat is felhasználva készítették el munkáikat. Az alapgondolat átalakult, maivá vált és természetesen a technika sem olaj de reméljük így is érdeklődésre tarthat számot.

Éreztük már azt, hogy szeretnénk belelátni a másik fejébe, kitalálni gondolatait, nos erre nyújtanak lehetőséget, a kiállítás alkotói. De csak lehetőséget, mert ne gondoljuk, hogy a képek megértéséhez nincs szükség a néző fejére is.

Loblerné Enyedi Zsuzsanna 
szaktanár


A kiállítás április végéig látható az iskolai könyvtárban.


Galéria: https://goo.gl/photos/b8Th7mK5wBU5AcLi7